DA

Afrika – et kontinent med potentiale til mere

image Foto: Kort over Afrika. Foto: Shutterstock
Afrika rummer et stort potentiale for danske virksomheder som produktionsdestination. Afrika er også et kontinent med 54 lande, derfor varierer forholdene også fra land til land. Hvilke lande kunne være interessante for danske virksomheder i produktionsøjemed?

Af Lavanyan Thedchanamoorthy, Senioranalytiker, Danmarks Eksport- og Investeringsfond

Mens industrialiserede lande ser ind i en fremtid med faldende fertilitet, byder Afrikas unge og voksende befolkning på en enorm arbejdsstyrke. Men selvom den enorme arbejdsstyrke lyder tillokkende, varierer humankapitalen kraftigt på tværs af kontinentet. Den er afgørende for virksomheders produktivitet – og særligt for danske højteknologiske produktionsvirksomheder.
Ved at sammenholde humankapitalen, produktiviteten, kvaliteten af infrastrukturen og institutionerne på tværs af Afrika synes følgende lande interessante for danske virksomheder i produktionsøjemed. Bemærk, at oversigten hverken skal ses som en rang- eller facitliste, idet hvert enkelt land har sine individuelle styrker og svagheder.

Marokko

Marokko har over de seneste to årtier fokuseret intensivt på at reformere landets økonomi mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. Landets humankapital og produktivitet er blandt de højeste på kontinentet, ligesom de institutionelle kvaliteter tæller til landets fordel. Lokationen tæt på Europa er med til at minimere sårbarheden i forsyningskæderne. Udviklingen har bevirket, at Marokko allerede i dag er hjemsted for et af Afrikas største produktionshub inden for bil- og flyveindustrien, der huser globale virksomheder som Stellantis-gruppen og Boeing.

Sydafrika

Afrikas mest industrialiserede nation betegnes med god grund som ”Porten” til Afrika” grundet landets veludviklede infrastruktur. Sydafrika har ligeledes en veluddannet og produktiv arbejdsstyrke at tage af. Landets primære svaghed er kvaliteten af landets institutioner, der har været i forfald over de senere år og kan være en hæmsko for erhvervslivet. Der er dog lys forude. Landets nye midterregering har genskabt tiltroen til, at Sydafrika omsider kan ændre grundlæggende strukturer i økonomien for at skabe bæredygtig vækst.

Ghana

I Vestafrika bør danske virksomheder skele til Ghana som mulig produktionsdestination. Humankapitalen er relativ høj for regionen, men produktiviteten er dog til den svage side. Vigtigt for Ghana har landets stærke institutioner stået sine prøver i en turbulent region. Senegal er også en oplagt kandidat i regionen, men Ghanas officielle sprog (engelsk) taler til landets fordel. En produktionsbase i Ghana vil også kunne servicere det store nigerianske marked.

Rwanda

Selvom Rwanda umiddelbart ikke lyder som en oplagt produktionsdestination qua landets lokation i det centrale Afrika, har landet vigtige styrkepositioner. Over en bred kam har Rwanda de stærkeste institutioner i Afrika, og fokusset på at udvikle en dynamisk økonomi har givet erhvervslivet nogen af kontinentets bedste rammevilkår. Kvaliteten af humankapitalen ligger i den høje ende for kontinentet, men produktiviteten ligger i den lavere ende. Rwanda er ved at etablere sig som en hub for informations- og kommunikationsteknologi i Afrika og huser i dag globale virksomheder som Microsoft, Amazon og Ericsson.

Egypten

Egyptens strategiske lokation, det store hjemlige marked samt for kontinentet en høj humankapital og produktivitet har gjort landet attraktivt for forskellige typer af produktionsvirksomheder. De største bilmærker i verden har produktionsanlæg i landets mange industrizoner. Egyptens lange tradition inden for tekstilproduktion er fortsat et trækplaster for tøjgiganter som Inditex (ejer Zara) og H&M. Herudover huser landet bl.a. en veludviklet farmaindustri, hvori giganter som Pfizer, GlaxoSmithKline og Sanofi opererer.