DA
23. september 2025

Propane henter kapital til udvikling af effektiv AI-platform til kundedata

image Foto: AI-startup'en Propane har rejst 8,6 mio. kr. i preseed-runde. Bag virksomheden står serieiværksætterne John Acosta, CTO (tv) og Dennis Green-Lieber, CEO.
Sammen med Heartfelt, Anton Osika, Morten Wulff og en række andre business angels, investerer EIFO 8,6 mio. kr. i AI-startup’en Propane, der med en helt ny AI-native tilgang vil ændre markedet for kundedata.

Når virksomheder i dag skal skaffe sig viden om deres kunders adfærd, foregår det ofte gennem langsommelige surveys og interviews. Men sådan ser fremtiden for indsamling af kundedata ikke ud, derfor har EIFO nu investeret i den tidlige AI-startup Propane. 

Som en af de få spillere af sin slags i Europa bygger startup'en Propane et helt nyt AI-native operativsystem til kundeindsigter - en next-gen Client Data Platform, der ved hjælp af AI automatiserer komplekse, kvalitative kundeinterviews og analyser, og autonomt indsamler, lærer af og handler på kundeindsigter på tværs af teams, arbejdsgange og agenter.

Det giver hurtigere, mere præcis og skalerbar indsigt, som er blandt nøgleingredienserne, når  virksomheder skal accelerere deres vækst. 

AI driver allerede en stor omvæltning af de traditionelle, silo-baserede værktøjer og den statiske tilgang til data; det er bare ikke nok. Vi går et spadestik dybere og udvikler en helt ny AI-native platform
— Dennis Green-Lieber, CEO i Propane
Serieiværksættere står bag - og aktive investorer kommer ind

Bag Propane står serieiværksætterne Dennis Green-Lieber, CEO, og John Acosta, CTO, som i en preseed-runde har hentet 8,6 mio. kr. hos EIFO, tyske Heartfelt og en række business angels, såsom Anton Osika fra Loveable, Morten Wulff fra GameAnalytics og flere andre, der ikke bare tilfører kapital, men også strategisk sparring, hvilket sikrer et robust fundament for vækst, netværk og adgang til markedet i et konkurrencepræget tech-miljø.

Dermed klæder Propane sig på til at udfordre et  marked, der er under kraftig forandring.  

”AI driver allerede en stor omvæltning af de traditionelle, silo-baserede værktøjer og den statiske tilgang til data; det er bare ikke nok. Vi går et spadestik dybere og udvikler en helt ny AI-native platform, der både gennemfører interviews og samkører alle former for indsigter i realtid. Vi revolutionerer håndteringen af kundedata og giver virksomhederne mulighed for at opnå dybere markedsforståelse hurtigere end konkurrenterne,” siger Dennis Green-Lieber, CEO. 

Investorer ser potentialet for at skabe forandring

”Med udgangspunkt i AI-drevne, stemmebaserede interviews bygger Propane fremtidens infrastruktur til indsamling af kundeindsigter. Teamet, ledet af erfarne serieiværksættere med dyb domæneviden, har imponeret med den hastighed og deres engagement i udviklingen af virksomheden. Vi tror på den langsigtede vision, der falder sammen med markedets skift mod dynamiske, kontinuerlige indsigtssystemer. Vi er sikre på deres evne til at levere og er begejstrede for at støtte dem på denne rejse,” siger Joerg Rheinboldt, General Partner hos Heartfelt.

Den her form for innovation er, hvad Europa har brug for i den globale AI-konkurrence og derfor bakker vi op om Propane
— Mathias Kaasgaard, Investment Manager hos EIFO

”Fuldautomatiseret, dybt kontekstuelt og drevet af agentisk AI – Propanes platform gør det muligt for virksomheder at gennemføre kvalitative kundeinterviews i stor skala med præcision og autenticitet. Med et erfarent og handlekraftigt founderteam med stor domæneindsigt, tror vi på, at Propane har potentiale til at blive dem, der definerer fremtiden for kundeindsigter. Den her form for innovation er, hvad Europa har brug for i den globale AI-konkurrence og derfor bakker vi op om Propane,” siger Mathias Kaasgaard, Investment Manager hos EIFO.

”Mit fokus er på ægte AI-virksomheder, dem der integrerer AI i alle dele af forretningen. Propane skilte sig straks ud, som sådan en. Virksomheden bygger en AI-native indsigtmotor, som en next-gen CDP – der samler intelligens fra alle kunde- og virksomhedsdata og bliver klogere over tid. Den gør det muligt for teams straks at få konkrete svar på de spørgsmål, der er vigtige for både produkt- og vækstteams. Derfor investerer jeg og træder ind som bestyrelsesformand,” siger Morten Wulff, Investor og nu bestyrelsesformand i Propane.

Hvorfor er AI-native det rigtige til Client Data?

•    Det nuværende paradigme virker ikke længere. Den gamle stak med spørgeskemaer, NPS, silo-værktøjer og nedarvede datasystemer er for langsom til nutidens marked. De lagrer data, men lærer eller handler ikke.

•    En AI-native next-gen CDP kan samle og analysere kunde- og virksomhedsdata og lader teams, brugere og agenter handle på det i realtid.

•    Hastighed giver bedre mulighed for succes. De virksomheder, der kan omsætte kundesignaler til beslutninger og handlinger hurtigere end konkurrenterne vinder.

Om Propane

Propane bygger fremtidens AI-drevne operativsystem for kundeindsigter, der aktivt og i realtid opsamler og analyserer kundedata, og omsætter den til handling på tværs af alle teams.

Bag virksomheden, der blev stiftet i 2025, står erfarne founders, der har bygget og skaleret globale SaaS-virksomheder til unicorn-status.

Læs mere på: Useproane.ai